Kompresory
Teória o kompresoroch na kompresory - info
Kompresory - rozdelenie
Kompresor je stroj určený k stlačovaniu (kompresii) plynov (vzduch, kyslík, dusík, vodík ...) a pary.
Stlačený vzduch sa vyrába stlačením atmosférického vzduchu s následnou úpravou tohto vzduchu (filtrácie, sušenie). Zariadenie ktorým stlačujeme vzduch nasávaný z atmosféry sa nazýva kompresor.
Keď ste si niekedy museli nafúknuť pneumatiky na vašom aute alebo bicykli, mali ste priamo skúsenosť so vzduchovým kompresorom. Vzduchové kompresory sa môžu nachádzať na benzínových pumpách a v priemyslových závodoch, rovnako ako domáce dielne a garáže. Menšie verzie môžu byť používané pre nafúknutie hračky alebo dokonca bežne výkonné nástroje ako klincovačky, vŕtačky, skrutkovače, zošívačky, striekacie pištole, brúsky, uťahováky, zbíjacie kladivá.
Výrobcovia ponúkajú spravidla niekoľko typových radov z každého druhu kompresora. Na trhu sú spravidla veľmi lacné (hobby kompresory) až po veľmi drahé kompresory s vysokou životnosťou a účinnosťou. Je však niekedy veľmi ťažké vybrať pre danú prevádzku ten najvýhodnejší kompresor.
Vzhľadom k tomu, že kompresor má v technike mnohostranné použitie, existuje veľa druhov kompresorov. Pre výrobu stlačeného vzduchu slúžia kompresory, ktoré je možné rozdeliť podľa spôsobu premeny energie z mechanickej na tlakovú.
Sú to dynamické (rýchlostné) kompresory (ejektor, turbokompresor radiálny, diagonálny, axiálny) pracujúci na princípe stlačenia zmenou rýchlosti prúdenia a kompresory objemové, stláčajúce médium zmenou objemu pracovného priestoru.
Ďalšie rozdelenie objemových kompresorov je na rotačné a kompresory s vratným pohybom.
rotačné - lamelové, skrutkové, špirálové, Rootsove dúchadlá, kvapalinokružné
s vratným pohybom - piestové jednostupňové, dvojstupňové, trojstupňové..., jedno - dvoj - troj ...valcové a membránové.
Rozdelenie kompresorov
Súvisiace články :
Kompresory - rozdelenie II - Piestové kompresory
Kompresory - rozdelenie III - Dôchadlá
Kompresory - rozdelenie IV - Skrutkové kompresory
Kompresory- rozdelenie II - Piestové kompresory
Piestové kompresory sú najstarším a najrozšírenejším princípom výroby stlačeného vzduchu.
Objemové stroje pre najširšie využitie, používané takmer vo všetkých druhoch prevádzky. Podľa potrebných objemových výkonov jedno či viac valcové, podľa výstupných tlakov jedno a viac stupňové. Piestovými strojmi sa dosahujú tlaky stoviek barov, napr. pre plnenie tlakových fliaš (dýchací vzduch, kyslík, plyny pre zváranie v ochrannej atmosfére, štartovaní spaľovacích motorov apod.). Pre najmenšie výkony a prerušovanú prevádzku sa môžu použiť stroje bezmazné, väčšinou monobloky s elektromotorom, kedy je „piest“ tvorený iba prírubou s teflonovou membránou bez piestneho čapu. Bezmazné stroje pre väčšie výkony, väčšinou v potravinárstve, majú klasický piest tesnený uhlíkovými krúžkami. Mazané kompresory majú buď mazanie rozstrekom od ojnice brodiace sa v olejovej náplni, alebo mazanie tlakovým olejom. Chladenie stroja sa robí prevažne vzduchom, hnaným na rebrovaný valec a výtlačnú hlavu, alebo vodným cirkulačným systémom. Chladenie stlačeného vzduchu sa buď robí (vzduch sa ochladí vo vzdušníku), alebo je na výtlak zapojený chladič (rebrovaný pre chladenie vzduchom, či výmenník - prevažne vzduch/voda).
Obrázky
Video
Princíp práce piestového kompresora
Súvisiace články :
Kompresory - rozdelenie II - Piestové kompresory
Kompresory - rozdelenie III - Dôchadlá
Kompresory - rozdelenie IV - Skrutkové kompresory
Kompresory - rozdelenie III - Dúchadlá
Dva tvarově shodné rotační písty - rotory s navzájem opačným smyslem otáčení jsou spřaženy dvěma ozubenými koly se shodným počtem zubů, čímž je zajištěno bezdotykového odvalování rotorů. Dopravované médium je na sací straně skříně otáčením rotorů postupně uzavíráno v komorách tvořených dvěma zuby rotorů a vnitřním povrchem skříně a dále dopravováno k výtlačné straně. Tlak na výtlaku je závislý na odporech potrubí a připojeného technologického zařízení. Komory se postupně otevírají do výtlačného prostoru. Následkem vyššího tlaku ve výtlačném prostoru dochází ke zpětnému proudění z výtlačného prostoru do komor, tzv. pulsacím, až do okamžiku vyrovnání tlaku v obou prostorech. Oproti dvouzubým rotačním pístům, vykazují písty třízubé nižší pulsace na výtlačné straně. Ty jsou dále sníženy speciální úpravou výtlačné strany skříně.
|
zdroj www.lutos.cz
Súvisiace články :
Kompresory - rozdelenie II - Piestové kompresory
Kompresory - rozdelenie III - Dôchadlá
Kompresory - rozdelenie IV - Skrutkové kompresory
Kompresory - rozdelenie IV - Skrutkové kompresory
Skrutkové kompresory patria medzi rotačné objemové kompresory.
Moderné skrutkové kompresory sú schopné nahradiť zastaralé piestové kompresory, už od malých príkonov 2,2 - 4 kW až po 200 a viac kW. Moderné rotačné skrutkové kompresory vynikajú vysokou účinnosťou a dlhou životnosťou. Používajú sa v priemyslových prevádzkach. Ich veľkou výhodou oproti piestovým kompresorom je nízka hlučnosť. |
Základný princíp :
Pracovnú časť skrutkových kompresorov tvoria skrutkový blok s dvoma skrutkovými rotormi, otáčajúcimi sa v skrini.
Skrutkové kompresory sú konštrukčne rozdelené na bezmazné a mazané.
Skrutkové kompresory mazané sú jednoduchšie. Rotory mazaného skrutkového kompresora sa pri prevádzke navzájom odvaľujú a do sania je vstrekovaný špeciálny olej. Ten má v priestore kompresorov tri funkcie. Zaisťuje priebežné mazanie skrutkových rotorov, aby pri ich odvaľovaní nedošlo k zadretiu. Ďalšou funkciou je vytesnenie minimálnej vôle medzi rotormi a tým podstatné zvýšenie objemovej účinnosti kompresora. Treťou funkciou je chladenie skrutkovej jednotky ale aj stlačeného vzduchu v pracovnom priestore kompresora, čím dochádza k zvýšeniu účinnosti. |
|
Na výstupe z kompresorovej jednotky je však zmes stlačeného vzduchu a značného množstva oleja. Preto je vždy na výtlaku umiestnený separátor oleja. Separátor oleja zvyčajne slúži ako olejová nádrž pre zásobu oleja. Pre vysoké pracovné teploty oleja a tiež pre obnovenie jeho chladiacej funkcie je vždy daný do systému stroja aj chladič oleja a dochladzovač stlačeného vzduchu.Pre zachytenie nečistôt v olejovej náplni je v kompresore umiestnený olejový filter. Na saní kompresorapred sacou klapkou je umiestnený vzduchový filter. Jeho úlohou je zabrániť nasatiu nečistôt do skrutkovej jednotky a zabrániť jej poškodeniu. Ventilátor slúži na znížení teploty vo vnútri kompresora. Býva pohaňaný z hlavného motora alebo má samostatný motor.a |
Skrutkové kompresory bezmazné sú drahšie, zložitejšie a pomerne málo účinné. Skrutkovice rotorov sa nedotýkajú, medzi ich plochami je nastavená minimálna vôľa, ktorá je zaisťovaná veľmi presnými rozvádzacími ozubenými kolesami. Vzhľadom k vysokej cene bezmazných skrutkových kompresorov, ale aj vzhľadom pre vysokú účinnosť dnešných zariadení na úpravu stlačeného vzduchu a tým rozširujúce sa možné použitie mazaných kompresorov, sú používané v malom množstve pre najnáročnejšie použitie čistého stlačeného vzduchu. Bezmazné kompresory sa používaju v potravinárstve, pharmaceutickom priemysle a pod.
Princíp prevádzky skrutkového kompresora
|
Vzhľadom k spôsobu prevádzky, celkom odlišnému od piestových strojov, sú skrutkové kompresory bohato istené, ovládané a hlavne riadené počítačovou jednotkou. Aby sa zabránilo poškodeniu skrutkového kompresora sú strojom predpísané pravidelné servisné intervaly. A vzhľadom k tomu je ich aj základný servis nemysliteľný bez využitia autorizovaných servisných stredísk, ktoré sú porovnateľné s modernými značkovými autoopravovňami.
Súvisiace články :
Kompresory - rozdelenie II - Piestové kompresory
Kompresory - rozdelenie III - Dôchadlá
Kompresory - rozdelenie IV - Skrutkové kompresory